Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 15 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

Så kan den sköra läslusten stärkas – i hemmet och skolan

2024-01-25
Effekten blev tydlig när över 200 elever deltog i en studie med litteraturläsning i skolan, kombinerat med lässtrategiundervisning och boksamtal i skolan och hemmen. Eleverna upplevde att de blev bättre läsare. "Att eleverna läste ofta och regelbundet, stöttade av vårdnadshavarna, var avgörande", säger Lena Manderstedt, Luleå tekniska universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Lust eller krav på vägen mot läsning?

2024-01-25
Lärarstiftelsen har i sin satsning Lärare & Forskning lanserat en ny webbplats med vetenskapliga nyheter om undervisning och lärande. I det första temat om läsning intervjuas bland andra Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, samt Julia Uddén, hjärnforskare vid Stockholms universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Föräldrarnas böcker och bibliotekbesök gör barn till bättre läsare – att engagera barn i läsningen är viktigare än själva läsförmågan, säger forskare

2023-12-01
För att ett barn ska läsa krävs att också föräldrarna läser. Det tror forskaren och modersmålsläraren Katrina Åkerholm. Och varför är det viktigt? Jo, för att skönlitteratur ger dig fantasi och delaktighet i samhället.
114151666