Elever som skriver mer presterar bättre – även i ämnen som matematik och NO, visar en ny rapport. Bäst fungerar det för elever som får skriva analyserande och reflekterande texter.
The aim of this study is to explore how child- and letter-related factors (i.e., gender, child name, phonemic awareness, letter position in the alphabet and frequency, and speech sound development) are associated with Norwegian children's letter-name knowledge over time.
Fritidspedagogik har hittat fem nya, spännande fackböcker om allt ifrån skolarisering och läs- och skrivutveckling till näthat. Kanske någon kan vara användbar för ditt jobb?
Effective teacher-parent relationships and parent engagement in their child’s learning improves student outcomes. Researchers in the United States have surveyed parents and carers of preschoolers about their role in their child’s learning, and the support they’d like from teachers.
I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)
Elever som läser svenska som andraspråk i lågstadiet har inte bara mindre ordförråd och sämre läsförståelse, de har också svårare med avkodningen. Det visar en studie av 46 000 barn från hela landet.
För elever kan det vara svårt att förstå det förflutna och få en känsla för historiens tid och rum. Men, med hjälp av skönlitterära berättelser har eleverna möjlighet att identifiera sig med karaktären i boken och på så sätt leva sig in i andra tidsepoker. Det menar forskare från Högskolan i Kristianstad.
Small group reading instruction can be improved by creating more heterogenous groups where students of different but similar skill levels work together, recommends special education professor Matthew Burns. Burns suggests that educators focus on grouping students by the skillsets they lack, rather than by general reading levels, to make it easier to address specific challenges.
Skolan måste möta samtidens krav och låta elever läsa mer ljudböcker. Det tycker forskaren Maria Engberg – trots att en av hennes studier visar att elever saknar verktyg för att ta till sig en berättelse enbart genom att lyssna. Men det går att råda bot på, menar hon.
Skolan måste möta samtidens krav och låta elever läsa mer ljudböcker. Det tycker forskaren Maria Engberg – trots att en av hennes studier visar att elever saknar verktyg för att ta till sig en berättelse enbart genom att lyssna. Men det går att råda bot på, menar hon.