Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 4 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

Självständig tyst läsning med tillägg - effekter på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor

4 juni
I rapporten sammanfattar och kommenterar vi en internationell forskningsöversikt som undersöker om olika tillägg till självständig tyst läsning (STL), det vill säga olika typer av komplement i anslutning till läsningen, kan bidra till en positiv effekt på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

The impact of reading medium on text comprehension among vocational students

27 maj
The present study investigated whether different reading mediums impact the text comprehension of students at a Norwegian upper secondary School of Vocational Education and Training (VET; n = 106, M = 16.5), and whether the impact differed according to individual differences in comprehension outcomes and decoding skills.

Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3

27 maj
The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3. 

Språkstödjande insatser minskar elevers deltagande

20 maj
Att få till en varaktig förändring i lärares användning av språkstödjande strategier – att ställa öppna frågor, förklara begrepp och uppmuntra elever att använda nya ord – är svårt. Strategierna kan också göra att lärare pratar mer på elevernas bekostnad, visar Karin Edlunds avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

"Can learning cursive help kids read better? Some policymakers think it’s worth a try"

9 maj
Cursive handwriting is experiencing a resurgence in US schools as states such as California, Iowa and Oklahoma mandate instruction, and Pennsylvania and New Jersey consider similar legislation, writes Shawn Datchuk, Iowa Reading Research Center. The center is studying the impact of cursive on reading and writing, with preliminary evidence suggesting benefits such as improved legibility…
Forskning och utveckling kategorier

Do textbooks support incidental vocabulary learning? – a corpus-based study of Swedish intermediate EFL materials

28 april
Learning vocabulary is a central but yet complex aspect of learning a language. Hence, researchers stress the importance of facilitating vocabulary development via a structured approach to target words and recycling. While teaching materials have the potential to provide this structure to all students in a classroom, few studies have investigated the vocabulary component of…
134566