Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 40 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

Colorado’s emphasis on phonics in reading could hurt English language learners, advocates say

2020-12-17
An emphasis on phonics may fail to adequately support English-language learners, according to a group of advocates and researchers in Colorado. While the state has issued a directive to focus on phonics, the group encourages teachers to continue a multipronged approach to early-grade reading with pictures and other tools to help reach the 13% of…

Forskningsutblick: Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning

2020-12-14
Forskarna Hildegunn Støle, Anne Mangen och Knut Schwippert har undersökt om norska elevers läsförståelse skiljer sig beroende på om eleverna gör ett test på papper eller på datorskärm. Utifrån resultaten menar de att elever behöver få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid läsning på skärm och att lärare bör använda papperstexter när elever ska…
Forskning och utveckling kategorier

When young readers get stuck

2020-11-25
There's an art - and science - to providing prompts for young readers when they struggle. Professor Nell Duke draws on research into how children learn to read to advise teachers on how to best prompt early readers who get stuck on a word. Read her strategies in Educational Leadership.
Forskning och utveckling kategorier

Common ground between literacy and mathematics

2020-11-20
Though people often ponder the real-world utility of math concepts, educator Carol Buckley points to filling gas tanks, preparing food and checking the weather as ways math serves people daily. Buckley highlights the many parallels in the way students learn math and reading to illustrate that the supposedly distinct subjects actually are complementary to everyday…
Forskning och utveckling kategorier

Läsning för långsiktigt lärande

2020-11-20
Mellersta Förstadsskolans kollegiala fortbildningsinsats med läscoacher fortsätter – och nu ska vårdnadshavarna involveras än mer. "Vi lyfter att man ska låta sitt barn öva läsförståelse med hjälp av lässtrategier. Självklart för oss som jobbar med det, men inte för de som inte befinner sig i skolans värld", säger Ulrika Wirgin, biträdande rektor.
Forskning och utveckling kategorier

Skolstudion : Är handskrivningen på utdöende?

2020-11-19
Hur anpassar vi skrivandet till en digital värld utan att förlora den taktila inlärningens fördelar? Och vilka är de långsiktiga konsekvenserna av minskad användning av finmotorik i händerna? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Victoria Johansson, universitetslektor i Lund, Hans Presto, bildlärare, och Martin Johansson, grundskolelärare. (webb-tv)
139404166