Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 43 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

Ljudboken förändrar gamla mönster

2020-09-29
Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Unga skriver inte sämre

2020-09-20
Svenska elevers bristande skrivkunskaper har väckt het debatt. Men Karin Forsling, lektor vid Karlstads universitet, tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. "Det finns en uppsjö av skolor där man jobbar mycket framgångsrikt med läsande och skrivande," säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Väck bokstavsglädjen!

2020-09-16
Förskolan ska bygga på lust och glädje. På barnens intressen. Samtidigt har vi mål i läroplanen som vi ska arbeta med, delar som barnen har rätt till – oavsett intressen. Hur gör vi när dessa krockar och när intresset för att skriva är svagt? Det skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage,…
142434466