Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 49 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

How to get the most out of a diverse classroom library

2019-11-05
Diverse classroom libraries serve as "windows and mirrors" for students to see themselves and learn about people different from them, writes Don Vu, an elementary-school principal. Vu shares ways educators can make the most of their diverse book collections, such as letting students compare and contrast themselves against the characters in books.

18 miljoner kronor till praktiknära skolforskning

2019-11-01
Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja fyra skolforskningsprojekt bidrag på 18 miljoner kronor. Projekten genomförs inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Projekten kommer bland annat att studera elevers skrivande, andraspråksutveckling och lässvårigheter i svenska samt problemlösning och svårigheter i matematik.
Forskning och utveckling kategorier

Läs med mig blir en bro mellan språken

2019-10-31
Pilevallens förskola i Malmö förgylls av böcker och läsmiljöer. Med projektet Läs med mig hittar både barnen och pedagogerna läsglädje. "Vi har blivit mycket modigare i vårt sätt att läsa med barnen, vi vågar prova arbetssätt som vi tidigare inte kopplat till läsning", säger Annika Otterhag, förste förskollärare på Pilevallen.
Forskning och utveckling kategorier

Why deeply diving into content could be the key to reading comprehension

2019-10-24
Deep knowledge and a command of vocabulary about a topic can help support reading comprehension, says education journalist Natalie Wexler, citing research on the cognitive science of reading. Wexler says her research shows that the knowledge gap that exists among students could be driving gaps in reading-comprehension skills and achievement gaps overall.
148495066