Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 51 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskning och utveckling kategorier

Läsförståelse hos flerspråkiga elever

2019-09-05
Att utveckla sin läsförståelse på ett andraspråk är betydligt mer krävande än att göra det på sitt förstaspråk. Trots att vi vet detta saknas idag i stort sett forskning om flerspråkiga elevers vägar till läsförståelse. Det är denna forskningslucka som Anna Lindholm tar sig an i sin doktorsavhandling i svenska som andraspråk. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Ljudning är A och O för att knäcka läskoden

2019-08-20
Det finns många sätt att lära barn att läsa – men bara ett som har stöd i forskningen. Den metoden bygger på att barnen ska lära sig att ljuda bokstäverna och det är också den enda metod som bevisat kan hjälpa barn med läs - och skrivsvårigheter. Trots det kan läsinlärningen i skolan gå till…
150515266