Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 7 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Digitala läspraktiker i förskolan

11 februari
Denna studie handlar om hur en digital läsresurs (Polyglutt) används i den svenska förskolan. Syftet med studien är att utforska och analysera digitala läspraktiker inom den svenska förskolan och frågeställningarna löd som följande: 1) Hur deltar barn och pedagoger i läsaktiviteter med den digitala läsresursen? och 2) På vilka sätt remedierar den digitala läsresursen läspraktiker…

Yngre förskolebarns litteratursamtal

11 februari
 Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)
167866