Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsning"

Visar sida 27 av 33

Forskning och utveckling kategorier

Läsa bilder

2019-10-02
Kan man läsa bilder? Ja visst, och barn kan det så mycket bättre än oss vuxna. I en tid då vi översvämmas av bildintryck är det kanske viktigare än någonsin? Jag bara älskar att se hur skarpsinniga blickar eleverna har och hur de alltid upptäcker detaljer i bilder som jag med mina trötta vuxenögon missar,…
Forskning och utveckling kategorier

Läsförståelse hos flerspråkiga elever

2019-09-05
Att utveckla sin läsförståelse på ett andraspråk är betydligt mer krävande än att göra det på sitt förstaspråk. Trots att vi vet detta saknas idag i stort sett forskning om flerspråkiga elevers vägar till läsförståelse. Det är denna forskningslucka som Anna Lindholm tar sig an i sin doktorsavhandling i svenska som andraspråk. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Ljudning är A och O för att knäcka läskoden

2019-08-20
Det finns många sätt att lära barn att läsa – men bara ett som har stöd i forskningen. Den metoden bygger på att barnen ska lära sig att ljuda bokstäverna och det är också den enda metod som bevisat kan hjälpa barn med läs - och skrivsvårigheter. Trots det kan läsinlärningen i skolan gå till…
126272833