Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsning"

Visar sida 3 av 33

Forskning och utveckling kategorier

Så kan den sköra läslusten stärkas – i hemmet och skolan

25 januari
Effekten blev tydlig när över 200 elever deltog i en studie med litteraturläsning i skolan, kombinerat med lässtrategiundervisning och boksamtal i skolan och hemmen. Eleverna upplevde att de blev bättre läsare. "Att eleverna läste ofta och regelbundet, stöttade av vårdnadshavarna, var avgörande", säger Lena Manderstedt, Luleå tekniska universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Lust eller krav på vägen mot läsning?

25 januari
Lärarstiftelsen har i sin satsning Lärare & Forskning lanserat en ny webbplats med vetenskapliga nyheter om undervisning och lärande. I det första temat om läsning intervjuas bland andra Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, samt Julia Uddén, hjärnforskare vid Stockholms universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Föräldrarnas böcker och bibliotekbesök gör barn till bättre läsare – att engagera barn i läsningen är viktigare än själva läsförmågan, säger forskare

2023-12-01
För att ett barn ska läsa krävs att också föräldrarna läser. Det tror forskaren och modersmålsläraren Katrina Åkerholm. Och varför är det viktigt? Jo, för att skönlitteratur ger dig fantasi och delaktighet i samhället.

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

2023-11-28
 I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.