Är läxor orättvisa för att elever inte har samma förutsättningar att göra läxorna hemma eller är läxor bra för att de ökar inlärningen och lär eleven ta ansvar. På Backeboskolan i Stockholm har man slutat ge eleverna läxor. Hör reportage av ekots reporter Britta Kramsjö och samtal med Max Strandberg, universitetslektor vid Stockholms universitet.
Är läxor orättvisa för att elever inte har samma förutsättningar att göra läxorna hemma, eller är läxor bra för att de ökar inlärningen och lär eleven ta ansvar? Max Strandberg, universitetslektor vid Stockholms universitet, intervjuas (webbradio).
Jaclyn Wehmeier, a finalist for the 2019 Indiana Teacher of the Year, says visiting her students at home changed how she views homework. In this interview, she shares that she started to assign less homework after she saw that many of the students do not have a quiet place to work at home and homework…
Parent support can help keep students on track academically, but a new international study suggests a light touch can be more helpful for students in the long run.
Det er stor forskjell på hvor langt første- og andreklassingene har kommet i leseutviklingen, og leseleksa bør være motiverende og lærerik for alle. Her er 8 ting du som er lærer bør tenke på når du velger leselekse til de yngste elevene.
Parents can face challenges when helping students with digital homework, asserts Devorah Heitner, an expert on digital citizenship and parent engagement. In this blog post, she shares tips for empowering parents to support digital homework.
Elevers lärande i klassrummet är beroende både av gemensamma genomgångar i helklass och individuellt arbete i skolbänken. Det visar Marie Tanners avhandling.
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!
Utomhusundervisning med mobil teknik skapar motivation hos eleverna, och även skoltrötta elever blir mer engagerade. Det tyder på att det är något skolan borde utveckla, menar forskaren Johan Eliasson.