This article focuses on the role of the principal in facilitating inclusive education policies in Sweden and Finland since 1990. It does so by analysing education union journals in both countries. (pdf)
En tydlig gemensam vision, strukturerade kvalitetsdialoger och ett tillitsbaserat ledarskap bidrar till att skapa likvärdighet och samsyn i förskolan. Det visar Ulrika Månsson och Malin Ljungberg i sin utvecklingsartikel, som är skriven inom ramen för Ifous processtöd "Hållbar förskola".
Within the educational literature, inter-organisational school networks are commonly considered instruments for administration, management, and school improvement, but are rarely scrutinised as objects of study themselves. Conversely, in organisational studies, this perspective is given more prominence. Adopting this perspective can provide insights into the possibility that schools are engaging unevenly in inter-organisational networks, with some…
Förskolans personal upplever en stark känsla av sammanhang i arbetet med barn i behov av särskilt stöd – men har behov av stödresurser för att må bra. Det visar Veronica Semelius Granevalds avhandling.
Open innovation (OI) offers new strategies for educational innovation and change. Whereas collective knowledge creation and external knowledge inputs are essential to OI, schools must embrace knowledge sourcing and exchange. Especially leadership and social interactions are key to OI. A microfoundational perspective on OI posits that micro-level organisational actions and interactions mediate macro-level associations.
This article draws on empirical evidence collected from new-in-post leaders in schools in challenging contexts which are part of different Multi-Academy Trusts (MATs) in England. It explores the school improvement trajectory of trust schools. It seeks to understand trust leaders’ emerging dynamics and power relationships, which followed the interplay of loose and tight coupling that…
Learning Area Leaders (LALs) work closely with teachers to support teaching and learning in their subject departments. However, historically, these leaders have been provided little support to develop their leadership skills and knowledge. This mixed method study investigated the middle leadership practices of LALs in Catholic and independent secondary schools in the Australian context.
När skolan beskrivs som brottsförebyggande och när elever beskrivs som offer eller förövare blir de pedagogiska möjligheterna begränsade. Det visar Maggie Beth O´Neills avhandling.
Mats Trondman, professor vid Linnéuniversitetet, har följt fem olika ULF-projekt genomförda i samverkan mellan forskare, skolledare och pedagoger: tre i grundskolan, ett i förskolan och ett i fritidshem. Nu är rapporten om projekten klar.
Skolledare behöver gå före och driva på det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Det menar Magnus Klingberg, grundskolechef i Kumla, som prisats för sitt arbete (premium).