Genom aktionsforskning och ett systematiskt ledarskap stärktes pedagogernas analysförmåga av förskolans verksamhet, visar Lise-Lotte Stridh Kjellsdotter, rektor på förskolan Linnéa i Hässleholms kommun, i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Hållbar förskola.
För att nå resultat i ett utvecklingsarbete måste alla känna sig delaktiga, vilket kräver att det förankras i ett tidigt skede i hela verksamheten. Den slutsatsen drar Eva Klang i sin utvecklingsartikel.
Alla elever ska från 1 juli 2025 ha tillgång till skolbibliotek som i första hand ska bemannas med utbildade bibliotekarier. Skolbibliotekarierna Cilla Dalén och Eric Haraldsson skriver om hur skolor och huvudmän bäst kan rekrytera och behålla skolbibliotekarier.
Skrivförmåga spelar en stor roll för elevers betyg i svenska och engelska. Det visar Pär Sehlströms avhandling om vilken roll läsförmåga, lässvårigheter och skrivande spelar för elevernas betyg.
I ett forskningsprojekt på Stockholms universitet studeras tre strategier för att öka integrationen och likvärdigheten i skolan. I de fallstudier som visat goda resultat har skolledarna varit drivande.
Rektorer i förskolan måste våga ta tag i frågor kring hedersförtryck, säger Devin Rexvid, en av landets främsta experter på ämnet. Läs intervjun från senaste numret av Skolportens magasin här!
This study extends the literature on successful school leadership by presenting an analysis of a sub-field of person-environment fit, that of person-organisation (P–O) fit, between a principal and a successful school in rural Victoria, Australia.
Recently, publicly managed schools in collaboration with Education and Training Boards Ireland (ETBI) embarked on developing a framework to embody sectoral values, outlined in the ETBI Patrons’ Framework on Ethos (2022). To facilitate the enactment of these values, a national community of practice (CoP) network comprising ethos coordinators was established. This paper investigates the experiences…