School leaders should practice patience as part of decision-making, asserts Fred Ende, director of curriculum and instructional Services for Putnam/Northern Westchester Board of Cooperative Educational Services in Yorktown Heights, N.Y. In this blog post, Ende shares three strategies to encourage patience before taking action, including taking a night to "sleep on it."
Traditional public school principals reported a higher level of perceived influence over evaluating teachers than their private and charter school peers.
For the April 2021 issue on "The Empowered Principal," we asked educators to share what they believe is the greatest myth about school principals. Read their stories in Educational Leadership.
I en studie har forskarna Ulf Leo och Roger Persson med kollegor låtit rektorer dela med sig av sina förslag till förbättring av sin arbetsmiljö. Materialet är hämtat från enkäter, intervjuer och elva workshopar där rektorer från olika delar av landet och från alla skolformer deltagit.
Ebba Hildén vill med sin avhandling skapa kunskap om hur förskolebarn, rektorer och förskollärare på olika sätt bidrar till att undervisningssituationer i förskolan.
Att skapa en skolkultur med elevcentrerat professionellt lärande är bland det viktigaste en skolledare kan göra – men också bland det svåraste. Boken tydliggör både komplexiteten och hur den kan hanteras, skriver Peter Fowelin i en recension av boken Leda professionellt lärande – utifrån adaptiv kompetens av Deidre Le Fevre, m.fl.
När det mätbara får allt större betydelse fokuserar svensklärarna mer på språkutveckling, läsförståelse och läsförmåga i skönlitteraturundervisningen – och mindre på elevernas läsupplevelser. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv.
Barn med adhd- och autismdiagnoser som har resursstarka föräldrar har störst chans att få det stöd de behöver, konstaterar Emma Laurin. Hennes avhandling visar att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser tvingas bära ett tungt individuellt ansvar för barnens skolgång.