Att ha ett tydligt syfte och samtidigt våga befinna sig i det osäkra är viktiga ledaregenskaper för att åstadkomma utveckling. Det konstaterar Louise Jändel i sin utvecklingsartikel, som bygger på deltagandet i Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Förskolerektorns roll är avgörande för att språkutvecklingsarbetet på förskolan ska lyckas, visar forskningen. Arbetet måste bedrivas systematiskt och med uthållighet – projekt kortare än ett och ett halvt år kan man skippa direkt, enligt pedagogikforskare Ann S. Pihlgren.
Hotfulla mejl från vårdnadshavare, smygfilmning i klassrummet och exponering i sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, visar ny forskning från Malmö universitet.
Professional learning based on collegial conversations is an issue worldwide. However, there is a need for deeper knowledge about what happens in such conversations. Based on practice theories and theories of knowledge building environments, this article explores collegial conversations among teachers and school leaders.
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
För att motverka skolsegregationen har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny studie har forskare följt effekterna av ett sådant beslut – och resultatet visar att skolledares och lärares tro på en skola för alla och arbete med social och pedagogisk inkludering ledde till bättre skolprestationer.
Delat ledarskap kan leda till minskad stress och minskad arbetsbelastning för rektorer. Studier visar också att det kan minska omsättningen av rektorer. "Det vore bra om rektorer ges större möjlighet att välja att arbeta i delat ledarskap", säger Marianne Döös, professor emeritus inom organisationspedagogik.
Through the concepts of organizational routines and sensemaking, this article explores the interrelated dynamics of these factors in teacher hiring through a case study within the Swedish School-Age Educare.
Shadowing has been used for decades in educational leadership and management research. Yet, there appears to be little academic discussion of shadowing and its related forms or anal-yses of the method itself.
The aim of this paper is to shed light on the factors that encourage and hinder teachers who lead innovative school initiatives and to identify the circles of support available to them in the process.