Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Ledarskap"

Visar sida 4 av 71

The will to collaboration – shaping leaders for schools of the future

23 juni
Contemporary currents in school leadership increasingly focus on collaboration and participation. In Sweden, notions of “communal pedagogical leadership” emphasize teachers’ roles in shaping the desired school, introducing Collaborative Professional Learning (CPL) as an organizational necessity. This article provides a governmentality analysis of CPL manuals from 2019 to 2022, exploring the rationalities employed in its framework…

Recruitment materials could help perpetuate the gender disparity and gender pay gap in secondary headship

23 juni
This study systematically evaluated applicant packs for 59 Secondary Headteacher roles and found evidence to suggest recruitment materials constitute an institutional mechanism that could contribute to sustaining gender inequality in UK Headship.

Språkstödjande insatser minskar elevers deltagande

20 maj
Att få till en varaktig förändring i lärares användning av språkstödjande strategier – att ställa öppna frågor, förklara begrepp och uppmuntra elever att använda nya ord – är svårt. Strategierna kan också göra att lärare pratar mer på elevernas bekostnad, visar Karin Edlunds avhandling.

Arbetsplatsvåld i skolan - Lärares emotionsarbete vid våld från elever

13 maj
Lärare tillhör de yrkesgrupper som mest frekvent utsätts för arbetsplatsvåld, vilket påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, berörda elever och skolverksamheten. Denna artikel presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hot och våld mot lärare från elever i svenska högstadieskolor, och bygger på intervjuer med lärare, representanter från lärarfacken och rektorer. (pdf)
134571