Förändringar i skolans styrning påverkar synen på rektors pedagogiska ledarskap. Det visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling om hur den pedagogiska ledaren konstrueras i policypolitiska dokument.
Gärna mer praktiknära forskning i samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän, men vi får inte tro att detta kan ersätta skolhuvudmännens arbete med att skapa en utbildning på vetenskaplig grund, där alla verksamma i skola/förskola behöver medverka. Det skriver Andreia Balan, lektor i Helsingborg stad.
Det är långtifrån självklart att generella slutsatser i vetenskapliga studier av skolledarskap är meningsfulla på den egna skolan. Det konstaterar Peter Fowelin som läst två nya antologier.
School leaders should help to prepare educators for the adoption of project-based learning with effective professional development, write principal Kevin Armstrong and Cheryl Bautista, an elementary-school instructional coach. Armstrong and Bautista offer six tips to help prepare school teams for PBL.
School leaders can access free resources through The Unlocking Time Project aimed at helping them rethink how they are using time. Jason Medlin, a high-school principal who adopted master scheduling software, says if "you can build the right schedule, have the kids in the right classes with the right teachers, your school is going to…
Katarina Ståhlkrantz har undersökt hur den pedagogiska ledaren konstrueras diskursivt i offentliga utbildningspolitiska policytexter samt vilka förändringar och stabiliteter som kan urskiljas i dessa konstruktioner över tid.
Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.
Förskolechefer som är närvarande och organiserar vardagen på ett bra sätt – utan att styra för mycket – är viktigare för arbetsmiljön än förskolans pedagogik. Det visar en ny studie.