Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lek"

Visar sida 1 av 23

Forskning och utveckling kategorier

”När leken än uppstår kan den bli en del av undervisningen”

7 maj
– Förutom det grundläggande, att inkludera alla, kan läraren plantera kulturella redskap i leken och exempelvis lägga till att skrivande eller räknande blir en förutsättning för att leken ska fortsätta, säger Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet som forskat om vilka förutsättningar som krävs för att använda lek i förskolans undervisning.
Forskning och utveckling kategorier

”Låt leken vara med!”

22 mars
Som kognitionsvetare är Peter Gärdenfors expert på hjärnan och hur den fungerar – men det är kroppens behov han lyfter fram. ”Är kroppen med så lär du dig bättre”, säger han. ”Men skolans struktur begränsar motivationen.”
Forskning och utveckling kategorier

”Tänk om …”: Lekresponsiv undervisning om skriftspråkskunskap i förskoleklassen

18 mars
Artikeln presenterar en studie där lärare i förskoleklass, tillsammans med forskare, inkorporerar lek i undervisningen. Som teoretiskt perspektiv används Lekresponsiv undervisning, där lärare och elever växlar, i kommunikationen, mellan vedertagen kunskap (som är), fantasi (som om) och prospektivt tänkande (tänk om).
1223