Forskning och utveckling inom kategori "Lek"

Visar sida 1 av 25
Välj typ av innehåll inom kategori "Lek":

Forskning och utveckling kategorier
Så kan förskolan stötta barn som har svårt med leksamspel
När barn har svårt att leka med andra barn i förskolan kan pedagogerna behöva göra särskilda stödinsatser. Evidensbaserade praktiker kan ge pedagoger verktyg för att genomföra sådana insatser, visar Maria Gladhs avhandling.

Forskning och utveckling kategorier
Så kan naturvetenskap och lek kombineras i förskolan
Med hjälp av lek och fantasi kan förskolepedagoger undervisa barn om naturvetenskap. Det visar Anna Henrikssons avhandling om att integrera naturvetenskap och lek i förskolan.

Forskning och utveckling kategorier
Lekresponsiv undervisning får barn och förskollärare att mötas
Lekresponsiv undervisning i naturvetenskap kan bli en ny mötesplats där förskollärare och barn bidrar med olika saker: barnen står för leken, medan förskollärare kan koppla in ett planerat innehåll. Det visar Kristina Lunds avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet
Vuxnas välmenande regler kan vara ett hinder för barns lek i fritidshemmet. Men ibland är det barnen själva som väljer bort leken för att satsa på gemensamma mål. Doktoranden Emma Björkum utgår från barnens perspektiv i en ny studie om hur lek uppstår.
Alle børn opsøger det gode gys: Derfor må du ikke skærme dem fra det
Helt ned i et-årsalderen går børn af egen drift efter spændingen i rette doser, viser et nyt dansk studie.
Forskning och utveckling kategorier
Lek och samspel för en inkluderande förskola
Hur hjälper vi barn som har svårt att leka med andra barn? I en ny avhandling studeras metoder som ger förskolepedagoger verktyg för att stötta barn i det sociala samspelet.
Forskning och utveckling kategorier
Så kan lek och naturvetenskap kombineras
Hur kan förskollärare undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum för Anna Henrikssons avhandling Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, framlagd vid Högskolan Kristianstad.
Forskning och utveckling kategorier
New special educational practices for social skills and play between children. Inclusive reflections and enactments of peer-mediated instruction and intervention in Swedish preschools
Maria Gladh har i sin avhandling undersökt hur nya specialpedagogiska arbetssätt kan främja sociala färdigheter och lek mellan barn i förskolan.
Forskning och utveckling kategorier
Lego-effekten: Få uger med danske klodser gør skolebørn skarpere, viser nyt studie
Der skal forholdsvis lidt til, før læring og leg med lego-klodser øger børns matematiske evner.
Forskning och utveckling kategorier
«Da blir det litt urettferdig.» Hvordan norske femåringer bruker sannsynlighetsbegrepet «rettferdighet» i frileken
I denne studien undersøkes hvordan norske femåringer forstår og anvender begrepet «rettferdighet» i stokastiske situasjoner som oppstår i barns frilek. Til tross for at sannsynlighet ikke er et tema i rammeplanen for barnehagen, indikerer funn fra prosjektet Stochastics in Children’s Outdoor Play (SCOP) at barn intuitivt engasjerer seg i stokastiske resonnementer når de møter situasjoner…
Forskning och utveckling kategorier
Lekresponsiv naturvetenskapsundervisning i förskolan
Kristina Lund har forskat om lekresponsiv naturvetenskapsundervisning i förskolan.