Play is considered an important aspect of Early Childhood Education and Care. However, the relationship between play and learning is often taken for granted both in research and praxis. In this article, we study our own research group’s empirical work over a 40-year period, and how we have used the concepts of play and learning.
Leik er i læreplanar og i måldokument. Men etter årevis med fokus på læremål og fagkunnskapar har han dårlege kår, meiner mange. Lærar Emmy Haugen er ein av fleire som kjempar for leiken sin plass.
Barns krigslekar väcker ofta motstånd – inte minst i dessa tider. Men vad är det egentligen som sker när barn far fram likt superhjältar eller låtsaskrigare? Vad kan vi lära oss? Om det berättar forskaren Ebba Theorell i en uppmärksammad ny avhandling.
Barn i förskoleklass runt om i Örebro lyssnar denna vecka på en konsert som inspirerats av Emma Adbåges bok Gropen. Svenska Kammarokestern och pedagoger från Kulturskolan bjuder på stor show där lärande genom lek står i fokus.
Genom att delta och stötta i barnens lek kan pedagoger främja språkutvecklingen, särskilt för barn med annat modersmål. I en ny bok förklarar forskaren Robin Samuelsson metoden.
Skola, förskola och föräldrar måste vara försiktiga med ett alltför ensidigt fördömande av krigslekar som kan vara viktiga för många barn, framför allt pojkar. Det visar Ebba Theorells forskning.
En vårdcentral är en del av kvalitetsarbetet i Elisefreds förskola i Skurup. Även om leken på ytan mest handlar om brutna ben och röntgenapparater är målet bättre undervisning och förbättrad språkutveckling.