Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 2 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Likvärdig skola":

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

2024-09-03
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

2024-01-23
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
12313