Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…
Elevsammansättningen i en klass har en styrande och begränsande effekt på vad lärare kan göra i undervisningen, vilket kommer att påverka den undervisning som bedrivs. Det visar Pontus Bäckströms avhandling.
Men det var også flere ulemper med digitale verktøy i skolen. – Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier forsker.
Hur ser relationen mellan digitalisering och likvärdighet ut? Anna-Lena Godhe, professor vid Jönköpings University, hjälper i en film till att reda ut det hela. (webb-tv)
Svensk politik saknar visioner om hur skolan skulle kunna organiseras och styras till samhällets och demokratins bästa – bortom skolmarknadens destruktiva spiral mot avgrunden, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
Det finns stora skillnader mellan tjejers och killars livsvillkor, särskilt när det gäller risken för tjejer att bli utsatta för sexualiserade former av trakasserier och olika former av kränkningar och våld. Det visar ny forskning från Mittuniversitetet.
Ett aktivt och medvetet jämställdhetsarbete i konkreta undervisningssituationer kan bidra till flickors och pojkars lika möjligheter och villkor till lärande och utveckling, visar en ny översikt från Skolforskningsinstitutet.
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
Fem lärosäten kraftsamlar nu för att ta fram ny forskning om hur skolor och förskolor med stora utmaningar ska kunna ge alla barn en likvärdig utbildning. Men redan i höst kommer seminarium att ges utifrån den forskning som redan finns.