Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 1 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Insatser för att främja hälsolitteracitet hos barn, unga och stödjande vuxna

5 december
SBU har kartlagt forskningssammanställningar om insatser som syftar till att stärka hälsolitteraciteten hos barn, unga och stödjande vuxna. Hälsolitteracitet innebär förmågan att kunna hitta, förstå, bedöma och använda information för att bevara och stärka hälsa. Kartläggningen visar att flera systematiska översikter har utvärderat sådana insatser under de senaste åren, främst inom områdena psykisk hälsa, munhälsa…
Forskning och utveckling kategorier

Ny kartläggning om insatser för att stärka hälsolitteraciteten hos barn, unga och stödjande vuxna

5 december
En kartläggning som SBU har gjort visar att det finns systematiska översikter som har utvärderat insatser som syftar till att stärka hälsolitteraciteten hos barn, unga och stödjande vuxna. Samtidigt konstaterar SBU att mer forskning behövs. Kartläggningen presenteras i en interaktiv karta.

Så kan föräldrar och lärare främja barns språk-, läs- och skrivutveckling

28 januari
Inte bara lärare utan även föräldrar har stor påverkan när det gäller barns språk-, läs- och skrivutveckling under åren i förskola och förskoleklass. Det visar Annika Axelssons avhandling som innehåller konkreta rekommendationer till föräldrar och lärare.

Lyhört bemötande får elever med autism att delta i läs- och skrivundervisning

2021-09-15
Ett lyhört bemötande som rymmer både bekräftelse och utmaningar kan få elever med diagnos inom autismspektrum att delta i literacypraktiker, vilket skapar möjlighet till lärande. Det visar Stina Gårlins forskning om läs- och skrivpraktiker i en resursskola.
1219