Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Litteracitet"

Visar sida 1 av 59

Välj typ av innehåll inom kategori "Litteracitet":

Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

17 september
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

7 juni
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
Forskning och utveckling kategorier

Tænk, hvis børn ikke var så afhængige af, hvilket postnummer de er født i, og om de møder en ildsjæl

3 april
Litteraturforsker Anna Skyggebjerg er ny leder for Nationalt Videncenter for Læsning. Hun nægter at bruge ordet læsekrise, for det fører til hurtige hovsaløsninger. Det, der er brug for, er langsigtede investeringer i skolebiblioteker, flere resurser og mere tid til lærerne ude i skolerne.
1259