Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lokaler, utemiljö"

Visar sida 1 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Lokaler, utemiljö":

Det deltakande barnet – naturbarnehagen som stad for danning

12 augusti
Naturbarnehagar har fått aukande popularitet både i Norden og internasjonalt. I denne artikkelen blir vilkår for danning i naturbarnehagen undersøkt. Danning har fått aukande fokus i barnehagen sitt mandat og kan knytast til barns utvikling som sjølvstendige borgarar i demokratiske fellesskap (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

När utrymmet inte räcker till. Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelser

7 maj
Idag saknar förskolor i både större och mindre städer i allt större utsträckning lämpliga utomhusmiljöer för sina dagliga utomhusaktiviteter. Artikeln visar hur relationen mellan förskolors sociala och rumsliga förutsättningar och stadsrummets krympande öppna ytor för barns lek, umgänge och rekreation blottlades och ställdes på sin spets under covid-19-pandemin. (pdf)

Ny utrustning är ingen genväg till önskad undervisning

31 mars
Datorer, OH-apparater, skolbänkar och annan utrustning har satt sin prägel på undervisningen i den svenska skolan under olika tider. Samtidigt har utrustningen också förändrats av idéerna om hur undervisningen borde bedrivas. Detta är något som Andreas Westerberg visar i en ny avhandling vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Kaj Possler: Så kan skolmiljön bidra till välmående och trygga elever

2024-11-29
Rapporterna är många om att eleverna mår dåligt i skolan, stress, stillasittande och otrygga miljöer är vanliga teman. Distriktsläkaren Kaj Possler för fram behovet av ett helhetsperspektiv på elevers hälsa och välmående som utgår från trygghet, gemenskap och lekfulla fysiska aktiviteter.
126