Previous research has stressed the importance of a good understanding of mathematical equivalence. However, despite decades of research, we still do not know to what degree the theory of operational understanding can explain errors. In this paper, children’s understanding of mathematical equivalence is studied using answers (n = 1608) and written solutions (n = 340) to a large-scale test.…
Math self-efficacy and test anxiety represent key aspects of motivation that play a crucial role in student learning, yet they are often studied separately. This study investigated (i) the relationships between math self-efficacy, test anxiety, and performance, and (ii) whether these were predicted by the teaching condition (co-teaching vs. solo-teaching). (pdf).
Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Resultaten ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik. (pdf)
Uppgifter i matematik kan utveckla en djupare förståelse, men då måste läraren veta vad eleverna behöver lära sig för att förstå, exempelvis genom att analysera felsvar, menar Inger Eriksson, professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Genom att använda bilderböckers matematiska innehåll kan pedagoger skapa intresse och förståelse hos barn för rum, tal och form. "Det finns jättemycket matematik i barnböcker om man utgår från barnens intresse och samtidigt är förberedd på att utmana dem", säger förskolläraren Pernilla Magnusson.
America’s students continue to struggle in mathematics. The reasons are multifarious and sometimes elusive, but our recent research suggests the difficulties may have less to do with the math itself and more to do with language.
Lärarens undervisningskvalitet kan kompensera för negativa bakgrundsfaktorer. Det visar Lena Asp som undersökt sambanden mellan undervisningskvalitet, elevers självförtroende och prestation i matematik.
Tanken bakom projektet Undervisning av matematisk kommunikation, var att eleverna blir bättre på att tänka matematiskt när de lär sig att skriftligt förklara med ord hur de löst ett matematiskt problem.
Relationen mellan olika tal är ofta svår att förstå för yngre barn när de börjar med matte, visar ett projekt med nästan 400 elever.– Det är lätt att ta för givet att elever förstår hur de kan arbeta med tallinjen, säger Anna-Lena Ekdahl, en av forskarna i projektet.