Deliberate practice and having a growth mindset have been hypothesized to increase school performance. This study compared the attitudes, performance, and behavior of 130 7th-grade students taking part in eight 30-minute sessions of deliberate practice and growth mindset over 14 weeks to a same-age active control group.
Papper och penna är ofta bättre än datorn när fjärdeklassare lär sig matematik i skolan. Lärare kan behöva ta sig en funderare på vilket sätt en dator ger mervärde i undervisningen, menar forskaren Linn Karlsson.
Dividing math students into student-led, heterogeneous groups improves problem-solving for all levels of students, math teacher Joseph Manfre writes in this article.
Läraren Charlotte Appeltofft har märkt att eleverna får en bättre taluppfattning när hon lär ut med den nya undervisningsmodellen TRR – Tänka, Resonera och Räkna.
En kort räkneövning i egen takt i början av varje mattelektion ska hjälpa eleverna på Sjöängsskolan att nöta in en bra grund. Konceptet lånar inslag från begreppet läsflyt och kallas därför sifferflyt.
Det må vara enkelt att låta eleverna räkna självständigt under mattelektionen. Men det är fel väg att gå, menar professor Andreas Ryve. I stället vill han se fler lektioner där läraren utmanar eleverna att ställa frågor.
Matematisk bevisföring upplevs ofta som svårt. Men läromedel i matematik erbjuder få tillfällen för gymnasieelever att lära sig det, visar Andreas Bergwalls avhandling.
Ställ specifika frågor med matematiskt innehåll och rikta dig till alla elever i klassen, manar Marie Sjöblom, forskare i matematikdidaktik vid Malmö universitet. I en ny avhandling har hon undersökt metoder för att skapa matematisk dialog i klassrummet.