Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 3 av 78

Flerspråkighet som mål och medel i ämnesundervisning på språkintroduktionsprogrammet

5 augusti
I artikeln undersöks hur två ämneslärare som undervisar nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram i ämnena matematik och samhällskunskap talar om och arbetar språk- och kunskapsutvecklande för att stärka elevers lärande. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Variability in the use of ambitious mathematics instructional practices in the context of a national-scale professional development program

23 juni
This study aims to explore what ambitious mathematics instructional practices are carried out in the classroom during a national-scale mathematics teacher professional development program and investigate the variability in use of those practices. 

The promise of mastery-based testing for promoting student engagement, self-regulated learning, and performance in gateway STEM courses

23 juni
Decades of research show that tests, beyond assessing student knowledge, are powerful tools for promoting learning. However, high-stakes tests can also cause stress and disengagement. To utilize tests to encourage and motivate students, we implemented a mastery-based testing system in a large-enrollment general chemistry course (N = 234).
Forskning och utveckling kategorier

"Är alternativa kurser i matematik en lösning för skolan?"

16 juni
Det verkar finnas stora problem med matematikundervisningen i landet om vi ser till andelen elever som går ut grundskolan utan godkända betyg. Dessutom är siffrorna nästintill katastrofala på enskilda skolor. I dagens inlägg resonerar Arne Engström kring frågan om det är dags att tänka annorlunda kring matematikundervisningen på högstadiet och ger ett konkret förslag.