Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 4 av 78

Forskning och utveckling kategorier

Samarbete med lektorer utvecklar undervisningen på Nytorpsskolan

27 maj
Nytorpsskolan i Göteborg har stöd av lektorer för att utveckla undervisningen i matematik och svenska. Fokus ligger på synliggörande pedagogik där planering, analys och utvärdering ska vila på vetenskaplig grund. Efter åtta månaders samarbete ser lärare och lektorer att elevernas delaktighet och aktivitet på lektionerna har ökat.

Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen

27 maj
Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering, mathematics) är avgörande – inte bara för framtidens arbetsmarknad, utan också för en mer jämställd och hållbar värld.
Forskning och utveckling kategorier

Boys outperform girls in middle school STEM, reversing gender gap, study finds

15 maj
Middle-school boys are outperforming girls in math and science, reversing a trend toward gender parity, according to an NWEA analysis of national assessments. The analysis shows that boys are pulling ahead in STEM subjects, particularly at higher achievement levels, while girls continue to excel in reading.

Svenska och finska elever drabbas av matematikångest redan i årskurs 4

13 maj
En betydande andel svenska och finska elever upplever redan i årskurs 4 vad forskarna kallar matematikängslan eller matematikångest. Det kan få långtgående konsekvenser för deras prestationer och självkänsla i ämnet. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur rädsla för matematik påverkar barns skolgång, och vad vi kan göra åt det.

Change in mathematics education during a time of crisis: Reflections through the lens of complexity constructs

9 maj
In this paper, we use the lens of complexity theory and in particular the constructs of agents, interaction, dispersed control, and emergence to describe top-down and bottom-up mechanisms for change within the sudden shift to emergency remote teaching and learning. (pdf)
134578