Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 45 av 67

Forskning och utveckling kategorier

Vad är matteångest?

2019-05-13
Hos en del väcker matematiken ren och skär ångest. Psykologiforskaren Marcus Lindskog har genom att mäta nummersinnet hos väldigt små barn kunnat visa att grunden för matteångest läggs tidigt i livet. Anna Palmer som utbildar förskollärare berättar om hur man jobbar med lärarstudenternas egna negativa känslor inför matte, för att undvika att de förs vidare…
Forskning och utveckling kategorier

Skolministeriet : Vad är matteångest?

2019-05-10
Hos en del väcker matematiken ren och skär ångest. Fenomenet kallas matteångest och ställer till besvär i livet även utanför skolan. Psykologiforskaren Marcus Lindskog har genom att mäta nummersinnet hos väldigt små barn kunnat visa att grunden för matteångest läggs tidigt i livet.
Forskning och utveckling kategorier

Med problemlösning lär sig elever matematik bättre

2019-05-06
Ett centralt skäl till elevers lärandesvårigheter i matematik beror på en överbetoning av inlärning av procedurer och arbete med rutinuppgifter. Elevers kunskaper skulle förbättras om de, i större utsträckning, fick arbeta med problemlösning. Johan Sidenvall visar på orsaker till varför procedurundervisning dominerar i skolan i dag och hur undervisningen kan bli bättre.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning om AI i digitala läromedel kan förbättra matematikundervisning i grundskolan

2019-04-26
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.

Med fokus på pedagogisk segregation

2019-04-23
Åse Hansson, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, har antagits som docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Sedan 2017 är hon projektledare för Vetenskapsrådets projektet "Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik".
144454667