Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 48 av 78

Forskning och utveckling kategorier

“Man måste räkna med det som finns inuti” – en lektion om area och omkrets

2020-01-08
Margareta Laumann, matematikutvecklare och förstelärare i matematik på Frölundaskolan, bloggar om hur vi kan undervisa så att eleverna får använda sin egen förmåga att tänka. Om läraren litar på elevernas tänkande stärks deras självförtroende och de blir mer ”matematiska”. Exemplet är hämtat från en lektion om area och omkrets i en högstadieklass.
Forskning och utveckling kategorier

International large-scale assessments and mathematics textbooks in a curriculum reform process: Changes in lower secondary school algebra in Sweden 1995–2015

2020-01-08
Vad karaktäriserar algebrauppgifter i svenska läromedel för årskurs 8 och på vilka sätt och ändras algebrakaraktäristika i svenska läroböckers algebrauppgifter över tid? Det är frågor som Kristina Palm Kaplan undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Preschoolers can learn complex math topics. Here’s how to help them.

2019-12-16
Preschool-age children are capable of learning complex math lessons, but such lessons are rare at home, largely because parents underestimate children's math abilities, according to a study by researchers at Vanderbilt University. Researchers suggest that rather than focusing on teaching numbers, young children also could learn to complete mazes and games focused on patterns.
147484978