Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Matematik"

Visar sida 65 av 78

Forskning och utveckling kategorier

Skolmatematiken behandlas mer komplext när elevernas inspel tas tillvara

2018-02-06
Ibland ställer elever frågor som kan förändra inriktningen på en lektion. I det läget behöver läraren snabbt ta beslut ifall elevinspelet ska följas upp eller om det är bäst att hålla sig till den ursprungliga lektionsplanen. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att ämnesinnehållet blir mer komplext behandlat när elevinspelen utforskas.
Forskning och utveckling kategorier

Trappan gör tabellerna tydliga

2018-01-30
För två, tre år sedan var det lite i ropet med mattetrappor. Och eftersom vi har en skola i två våningar tänkte vi att det kunde passa hos oss. Vår pedagogiska tanke är egentligen att eleverna ska få med sig multiplikation gratis. De passerar ju trappan flera gånger om dagen.
Forskning och utveckling kategorier

Fler bråk ger bättre resultat – i matematiken

2018-01-17
Undervisningens innehåll på förskolan och på grundskolans olika stadier tenderar att vara för lika. Detta kan vara en orsak till att eleverna inte utvecklar sin förståelse för matematik från år till år. Så kan man sammanfatta resultatet av ny forskning som Caroline Nagy, universitetsadjunkt vid Högskolan i Halmstad, står bakom.
Forskning och utveckling kategorier

Fler bråk ger bättre resultat – i matematiken

2018-01-15
Undervisningens innehåll på förskolan och på grundskolans olika stadier tenderar att vara för lika. Detta kan vara en orsak till att eleverna inte utvecklar sin förståelse för matematik från år till år. Så kan man sammanfatta resultatet av ny forskning som Caroline Nagy, universitetsadjunkt vid Högskolan i Halmstad, står bakom.
164656678