Skolan måste ge eleverna verktyg för att bättre värdera källors trovärdighet, visar en ny utvecklingsartikel. Många elever ansåg exempelvis att kvällstidningar var en betydligt mer tillförlitlig källa än Fass, som nästan ingen hade hört talas om.
Matematikuppgifter som ger eleverna möjlighet att resonera matematiskt och kreativt ger bättre lärande för alla elever. Det visar forskaren Yvonne Liljekvists avhandling.
Forskaren Olov Viirman har undersökt hur universitetslärare i matematik undervisar om ett specifikt begrepp. "Det överraskade mig att det fanns så stora skillnader i vad lärarna gör och vad studenterna därigenom får med sig från undervisningen", säger han.
Kicki Skog har studerat matematiklärarutbildningen – vad anser studenterna är viktigt för dem som blivande matematiklärare, vad talar de om som meningsfullt i utbildningen?
Tyst räkning i boken är inte så framgångsrikt, det är välkänt. Men vilka typer av uppgifter ger ett effektivt lärande? Det frågar sig forskaren Yvonne Liljekvist i sin avhandling.
Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering, socialt och didaktiskt, är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vid Linnéuniversitetets speciallärarprogram, berättar (webb-tv).
Hur undervisar matematiklärare i högre utbildning om ett specifikt matematiskt begrepp, funktionsbegreppet? Det har Olov Viirman undersökt i sin studie.