Mobbning och trakasserier bland mellanstadiebarn har ökat under de senaste åren – framförallt riktat mot flickor. Enligt ny forskning från Högskolan i Gävle beror det på ökade klyftor mellan könen och barnens aktivitet på internet.
Flickor umgås med varandra och pojkar bildar en egen grupp. Men konsekvensen av uppdelningen blir en tuffare stämning. Det här riskerar att leda till mer mobbning, enligt forskning vid Högskolan i Gävle.
Denna rapport är en sammanställning av en studie med syftet att få en ökad förståelse för varför förhållandevis många flickor på mellanstadiet i en viss kommun upplever sig mer utsatta för mobbning än pojkar (pdf).
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Aggressiva mejl från föräldrar, elever som filmar och lärare som hängs ut i sociala medier. Digital mobbning har blivit ett arbetsmiljöproblem i skolan. Forskare vid Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda som hjälper skolor att tackla digital aggressivitet systematiskt.
Hur låter man barns vänskaper växa utan att någon hamnar utanför? Experterna om varför alla barn ska få vara med – men inte alltid. Och så kan skolor förhindra att någon blir ensam.
Det omsorgsetiska ramverket kan användas i skolan till att synliggöra komplexiteten i elevernas relationer. Det visar Mimmi Norgren Hanssons avhandling.
Det talas mycket om lärarnas relationella kompetens, att kunna bygga relationer med sina elever. Men vi talar alldeles för lite om elevernas förmåga att bygga relationer med varandra, menar forskaren Mimmi Norgren Hansson. "Genom att stötta eleverna i deras vänskapsrelationer skulle vi kunna minska mobbningen".