Elevens uppförande och motivation inverkar på betyget oberoende av elevens prestationer. Det visar Camilla Svens-Liavågs avhandling om faktorer som påverkar lärares bedömning i Finland.
One main argument for inclusion refers to the social benefits that students with SEN might have from being in contact with typically developing classmates. Students' sense of belonging to the classroom is also a relevant dimension of inclusion, given its importance for positive emotional and social development and academic motivation.
I poddavsnittet pratar Caisa med Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Hon berättar om sin forskning om studiemotivation ur olika perspektiv, elevernas och lärarnas. Lena berättar om vad elever tycker är viktigt när det gäller motivation, lärande, strategier och nyfikenhet. Samt vad lärare bör tänka gällande arbetssätt och didaktiska metoder. (webbradio)
Genom att låta eleverna presentera sina gymnasiearbeten inför publik ökade motivationen. Det visar Peter Habbe och Lasse Svensson i sin utvecklingsartikel.
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Som kognitionsvetare är Peter Gärdenfors expert på hjärnan och hur den fungerar – men det är kroppens behov han lyfter fram. ”Är kroppen med så lär du dig bättre”, säger han. ”Men skolans struktur begränsar motivationen.”
Många elever är omotiverade och underpresterar i Pisa, visar ny forskning. "Skapa incitament för dem att prestera bättre. Elever vill ha respons på det de gör", säger forskaren Stefan Johansson.
En reflektionsbok som följer eleverna från årskurs 4 till 6 ökar motivationen, särskilt hos killar. Det ser Helena Häger, lärare på Järla skola i Nacka och som skrivit en artikel om ett sätt att få elever att fundera över sitt lärande.
På Toftanässkolan i Malmö är hunden Harry en viktig resurs. Här satsar rektor Claes Jeppsson på fyrbent stöd till eleverna. "Det som fungerar för våra elever ska vi gå på, oavsett om det handlar om musik, idrott, en skolhund eller annat", säger han.
Motivation är lite som kondition – en färskvara som kräver ständig träning. "Men det är värt att kämpa. Motivation är en nyckel för att kunna äga undervisningen", säger lärarna och författarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring.
Students beliefs and attitudes about learning can result in behaviors that affect their learning, writes educator and author Barbara Blackburn. In this article, Blackburn shares three beliefs of students and strategies to help counter the beliefs in a positive way, including the idea that they are a failure unless they get it right on the…