Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Myndigheter"

Visar sida 1 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Myndigheter":

Forskning och utveckling kategorier

Vad är egentligen beprövad erfarenhet?

6 februari
Vad är egentligen beprövad erfarenhet? Och varför är det viktigt i lärares arbete? Forskaren Anette Jahnke har borrat i skolmyndigheternas definition av begreppet och jämfört med hur det tolkas inom forskning och andra yrkesdiscipliner. Hon ser en risk att Skolverkets krav på systematik och dokumentation kan göra lärares personliga och kollektiva kunskap mindre synlig.
Forskning och utveckling kategorier

Johan Prytz: Replik på “Statens skolutvecklingsinsatser fungerar inte”

2022-11-17
Arne Engström påstår, med matematiklyftet som exempel, att Skolverkets kompetensutvecklingsinsatser inte utvärderas och inte kan anses kostnadseffektiva investeringar. Johan Prytz, docent vid Uppsala universitet, ger i sin replik flera exempel på uppföljningar som utvärderar matematiklyftet och ifrågasätter om Engströms argument håller.
Forskning och utveckling kategorier

Hur ska man veta vad forskningen säger?

2020-11-18
Forskning är en central komponent för att utveckla undervisningens kvalitet och sedan år 2010 ställer skollagen krav på att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Det är dock lättare sagt än gjort. Skolforskningsinstitutet har därför tagit fram en ny rapport i syfte att stödja skolans och förskolans verksamma i arbetet.
126