Mer forskning om lärares och elevers arbete i klassrummet! Skolforskningsinstitutets nya generaldirektör Camilo von Greiff vurmar för en större blandning av olika forskningstraditioner.
Att stärka barns och ungas psykiska hälsa och lärande är det yttersta målet med den nya boken "Samverkansforskning – att främja barns och ungas välfärd". I boken beskriver forskare och praktiker hur man kan göra och tänka för att lyckas med samverkansforskning.
Yrkeshögskolans utbyggnad har inneburit fler utbildningar, men också fler tillsynsaktiviteter och ett förändrat arbetssätt för Myndigheten för yrkeshögskolans tillsynsenhet.
Katarina Ståhlkrantz har undersökt hur den pedagogiska ledaren konstrueras diskursivt i offentliga utbildningspolitiska policytexter samt vilka förändringar och stabiliteter som kan urskiljas i dessa konstruktioner över tid.
Problematiken bakom omfattande skolfrånvaro är komplex och det finns ingen lösning som passar alla. Åtgärder måste därför alltid föregås av en noggrann kartläggning, understryker forskaren Hans Ek.
Centrum för utvärderingsforskning (UCER), vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, presenterar en ny rapport om Läslyftet. Utvärderingen görs på uppdrag av Skolverket.
Brist på utbildade lärare, speciallärare och specialpedagoger och brister i kunskap är en utmaning för skolor som ska ge elever med språkstörning rätt anpassningar och stöd. Det visar en nationell kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten genomfört.
Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning och instiftar ett barnombud. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.
En ny rapport visar bland annat att Läslyftet gav de deltagande lärarna ökad kunskap om hur de kan arbeta med texter i undervisningen, samt nya insikter om textsamtalens betydelse för att ta tillvara elevernas egna erfarenheter och öka deras lärande.
Eva Maria Magnusson har undersökt och problematiserat de senaste 20 årens styrning av Skolverket. Att myndighetens inre normer och sättet att utforma handläggningen inte har förändrats märkbart under perioden var ett överraskande resultat.
Resultatdialogen är en årlig sammankomst som Vetenskapsrådet arrangerat sedan 2005. I år står Umeå universitet som värd tillsammans med Vetenskapsrådet, en myndighet under Utbildningsdepartementet.