Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

Visar sida 1 av 37

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Educational video game helps kids learn science, study finds

10 december
A University of Georgia study found that an anatomy-focused video game, "Virtual Vet," helped elementary students score higher in science than peers taught through traditional lessons. Researchers say the game can keep students engaged and build problem-solving skills, but teachers remain essential to guide instruction and support learning.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning: Allt fler upplever rädsla och avsky för naturen

8 december
Negativa känslor som rädsla och obehag inför naturen, något som inom forskningen kallas biofobi, blir allt vanligare enligt en ny studie. Urbaniseringen pekas ut som en av orsakerna, och en av konsekvenserna är att allt fler människor inte får de hälsofördelar som naturupplevelser ger. Ungdomar berättar om varför de påverkas negativt av att vara i…

Effekter av kompensatorisk resursfördelning i grundskolan

24 september
Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Resultaten ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

“It is easier to learn when you are out”. An ethnographic study of teaching science subjects through outdoor learning at compulsory school

23 september
This study aimed to explore pupils’ experiences of being taught science subjects using outdoor learning, including the learning they achieved. The study took place during one school year and was conducted for pupils in grade 6 in a school on Sweden’s west coast.
1237