Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

skolämnet

Visar sida 1 av 31

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

28 november
 I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Forskning och utveckling kategorier

Varför är kemi så svårt?

15 november
När man inte förstår lär man bara formler utantill. Men förstår man inte kemi kan det gå som med Hallandsåsen och akrylamid, säger forskaren Ylva Hamnell-Pamment. "Kemiämnet är som en kanariefågel i gruvan. Svårigheter med lärandet syns väldigt tydligt där".
Forskning och utveckling kategorier

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan

26 oktober
Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-Pamment i sin avhandling Sensemaking in chemistry at upper secondary school, vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Fotosyntesundervisning 2.0: Kraftfull kunskap och en vidgad syn på fotosyntesundervisning

3 oktober
Syftet med denna artikel är att diskutera och argumentera för varför det inom grundskolan behövs en ny bredare och mer samhällsanpassad fotosyntesundervisning med undervisningsmål som svarar upp mot vår tids hållbarhetsutmaningar, snarare än de mera traditionella kunskapsmålen för fotosyntesundervisning.
1231