Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

Visar sida 15 av 34
Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - med odling som läxa
NO-lärare Andreas Andersson presenterar sin verksamhet på en skola i Skåne, där han odlar med eleverna. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - bladgrönt och skott
Att grodda frön grönt tillsammans ger snabbt och lätt egenodlat grönt på egna tallriken. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - har du en digital trädgårdsbubbla?
Nätverka via sociala medier, diskutera med trädgårdsintresserade, hitta andra med smala specialintressen men läs med kritisk blick. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Spelbaserat lärande och virtuell verklighet lockar skolelever
Det är mörkt och lerigt i skyttegravarna. Vi är mitt i ett fältslag under under första världskriget. Högskolan i Gävles digitala "learning lab" har blivit ett populärt besöksmål för skolelever.
Forskning och utveckling kategorier
Making every lesson a STEM lesson
Legos, toothpicks and toy cars are key to teaching science and math early.
Forskning och utveckling kategorier
Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
School gardens teach students about plants and much more
Caring for a garden can be incorporated into lessons for most subjects, providing opportunities for science experiments, art projects and social-emotional learning, among other things.
Forskning och utveckling kategorier
Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier
Writing to learn in your science classes
Cross-curricular writing is making gains in more schools, so Jeremy Hyler, a middle-school English teacher, offers strategies to integrate writing into science classes. In this blog post, Hyler writes that one strategy he uses is to ask students to keep their science notebooks with them, so they have more opportunities to write and draw.
Forskning och utveckling kategorier
Kemi och fysik är vardagsmat i förskolan
Lina Hellberg, som forskar kring naturvetenskap i förskolan, vill att pedagogerna ska vara så trygga i sina kunskaper att de kan svara på barnens frågor där de dyker upp – och att naturvetenskapen ska få vara med hela tiden.
Forskning och utveckling kategorier
Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning
Margaretha Häggström har bland annat undersökt elevers erfarenheter av naturmöten i skolundervisningen..