Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

skolämnet

Visar sida 2 av 32

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Forskning och utveckling kategorier

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan

2023-10-26
Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-Pamment i sin avhandling Sensemaking in chemistry at upper secondary school, vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Fotosyntesundervisning 2.0: Kraftfull kunskap och en vidgad syn på fotosyntesundervisning

2023-10-03
Syftet med denna artikel är att diskutera och argumentera för varför det inom grundskolan behövs en ny bredare och mer samhällsanpassad fotosyntesundervisning med undervisningsmål som svarar upp mot vår tids hållbarhetsutmaningar, snarare än de mera traditionella kunskapsmålen för fotosyntesundervisning.

Fler betyg på kortare tid med språkfokus och samarbete över ämnen

2023-03-20
Med ett målinriktad språkundervisning och samarbete över ämnesgränserna lyckades fler elever på Nacka gymnasiums språkintroduktionsprogram nå gymnasiebehörighet. Det visar lärarna Louise Silfverberg, Ingrid Bröijersén, Sofia Eriksson, Mirjam Vallin och Åsa Vestlund i sin utvecklingsartikel.
12332