Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

Visar sida 5 av 37

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Lärarpanelens favorit: Fakta och tradition präglar NO-lärarens roll

2024-11-07
En faktaspäckad kursplan, i kombination med en stark akademisk tradition, uppmuntrar NO-lärare att anta rollen som ”uppslagsverk”. Det finns knappt plats för en mer utforskande undervisning, konstaterar Lina Varg, vars avhandling nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Ämneskunskaper och språkkunskaper hänger nära samman

2024-11-05
En avhandling vid Göteborgs universitet belyser hur elever utvecklar både språkkunskaper och ämneskunskaper i skolämnen som svenska som andraspråk och fysik, i årskurs 9. För att de ska kunna förstå och uttrycka ämneskunskaper på ett nyanserat sätt behöver undervisningen anpassas, särskilt för elever som lär sig skolans ämnen på ett andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Brokering knowledge from laboratory experiments in evidence-based education: The case of interleaving

2024-10-29
The paper focusses on how experimental research knowledge is brokered for practice. It highlights substantial problems with the way knowledge brokers transport phenomena from field experiments. Then, using the case of ‘interleaving’ in category learning research, it explores how knowledge brokers transport phenomena from cognitive science to the classroom.
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen har fastnat i en akademisk tradition

2024-06-11
Många lärare i naturvetenskapliga ämnen är fast i en akademisk tradition med faktakunskap i fokus, konstaterar Lina Varg i en ny avhandling. "Om de får bättre möjligheter till samarbete mellan stadierna och utformar sina lektioner på ett friare sätt kan de skapa en undervisning som passar dagens samhälle bättre", säger hon.
145637