Det finns en stark akademisk tradition när det handlar om hur lärare i naturvetenskapsämnena ska vara och hur undervisningen ska gå till. Det visar Lina Varg som forskat om undervisningen i NO på mellanstadiet.
Intersexualitet och asexualitet är exempel på områden som saknas i avsnitten om sexualundervisning i biologiböcker för högstadiet. Det visar Hannele Junkalas doktorsavhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Matti Karlström har forskat om didaktiska modeller som kan vara ett stöd för lärarutbildare att i undervisningen utveckla lärarstudenters professionella reflektion.
Genom att integrera både digitala och analoga verktyg kan förskollärare erbjuda barn på förskolan innovativa och nyskapande aktiviteter inom STEM-undervisningen. Det visar Anna Otterborns forskning.
Flera områden saknas i avsnitten om sex och samlevnad i läromedlen, som exempelvis intersexualitet och asexualitet. Det visar Hannele Junkalas avhandling.
The aim in this mixed method case study was to reveal the impact of storytelling, when used as an instructional tool, on students’ learning experience when exposed to a unit of work entitled “Light”.
This article is based on multimodal perspectives and contributes to research on how children deal with a multimodal illustration of scientific concepts used in emergent science (i.e., early years science) education.
En stor andel elever på gymnasieskolan har ett ytligt lärande i kemi, därför är det viktigt att lärare ger tid till elever att reflektera kring hur begrepp hör samman i kemiämnet. Det visar Ylva Hamnell-Pamments avhandling.
I den här studien visar artikelförfattarna hur möten mellan den digitala världen och naturen genomkorsas och bildar en helhet i barns meningsskapande. Mer specifikt handlar artikeln om förskolebarns utforskande av fjärilars liv.
I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.