Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

skolämnet

Visar sida 6 av 32

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Forskning och utveckling kategorier

Kemilärares användning av visuella representationer påverkar elevers lärande

2022-01-27
Hur stor roll spelar lärares användning av visuella representationer, till exempel kemiska formler och experiment, i kemiundervisningen? Stor roll – både vilka visuella representationer som används och hur de används påverkar elevers meningsskapande i kemi. Det visar Emelie Patron i sin doktorsavhandling i naturvetenskaplig didaktik från Linnéuniversitetet.
Forskning och utveckling kategorier

"Varför handlar alla faktaböcker för barn om djur och växter?"

2022-01-21
Anna Backman, Center för Skolutveckling, Göteborgs stad, berättar om sin jakt på facklitterära bilderböcker om naturvetenskapliga innehåll för barn i förskoleålder. Hon hittar många böcker om djur, växter, människokroppen, rymden och dinosaurier. Men vart finns böcker för barn om vardagliga fysikaliska fenomen som ljus eller kraft, eller om spännande kemiska processer som eld eller nedbrytning?
156732