Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 1 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

“Enskilda elever skuldbeläggs”

8 april
”Svaga” elever ges inte bara skulden för sina egna utan också för andra elevers misslyckanden, något som leder till krav på en ökad elevsegregation. Det menar Therese Friberg som i sin avhandling undersökt synen på elevers olikheter.

Forskningsutblick: En intervjubaserad fallstudie om utbildningssituationen för en elev med adhd

1 april
Den här studien handlar om en 13-årig flicka med särskild begåvning och adhd och hennes upplevelser i skolan. Forskarna intervjuade både henne och hennes vårdnadshavare för att förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns för elever som både är särskilt begåvade och har en funktionsnedsättning – även kallat twice exceptional (2e).
Forskning och utveckling kategorier

Oklart vilka barn som blir bättre av medicin vid ADHD

18 mars
Antalet barn och ungdomar som får diagnosen ADHD har ökat och med det förskrivningen av läkemedel. Nästan vart tredje barn med ADHD-diagnos blir dock inte hjälpt av läkemedlen. En ny nationell studie som letts från Umeå universitet visar att det inte finns metoder för att förutsäga vilka barn som kan få nytta av behandlingen.

The later the better? A novel approach to estimating the effect of school starting age on ADHD and academic skills

14 februari
School entry is an important life transition where early disadvantages may have consequences for children’s educational trajectory. This paper provides important evidence on the production of disadvantages by the education system using a novel approach to school starting age (SSA) which is not biased by parental resources or prior dis-advantages. (pdf)

Forskningsutblick: Lärares relationskompetens – uppfattningar hos lärare och elever med och utan adhd och ASD

5 februari
Studien undersökte om en utbildningsinsats för lärare kunde förbättra relationerna mellan lärare och elever, med eller utan adhd och, eller autism. Totalt deltog 33 lärare och 232 elever i åldrarna 10 till 16 år från två skolor. Av de 232 eleverna hade 35 adhd och, eller autism.
1221