Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 14 av 22

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Patterns of Coping: How Children with ADHD and Their Parents Perceive and Cope with the Disorder

2020-09-10
De flesta barn med adhd upplever symptomen som både kroppsligt och tankemässigt irriterande och störande. Det visar Noam Ringer som forskat om barn med adhd och deras föräldrar uppfattar och hanterar symptomen i vardagen.

Lärarmentorerna : Så fångar du alla elever

2020-05-08
Specialpedagogen och lärarmentorn Sanna Löfgren förklarar hur hon startar upp en lektion med modellen KLUS. Modellen hjälper henne att fånga alla elever i klassrummet och bidrar till att de får en bra och tydlig start. Modellen är bra för samtliga elever även de elever med NPF. (webb-tv)

Stilla din oro i kristid : Adhd hos flickor och kvinnor

2020-04-22
Hos flickor yttrar sig adhd annorlunda än hos pojkar. Många flickor blir därför missbedömda och får inte den hjälp de har rätt till, vilket ofta leder till stort lidande livet igenom. Lotta Borg Skoglund, överläkare och specialist i psykiatri som har skrivit boken "Adhd - från duktig flicka till utbränd kvinna", berättar.  

Skolan kan vara av­görande för flickor med adhd

2020-03-31
Svenny Kopp har ägnat stora delar av sitt yrkesliv kring forskning på flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Nu har hon i en sammanställning uppmärksammat kunskapsutvecklingen kring flickor med adhd under åren 2000–2010. Dessa samlade kunskaper är oerhört viktiga för att dessa flickor ska få adekvat uppmärksamhet, stöd i tid och möjligheter till en likvärdig utbildning.
113141522