När elever med autism och/eller adhd kommer upp i högstadiet och gymnasiet har de ofta hittat strategier som fungerar för hur de ska arbeta i skolan, säger Annelie Karlsson, specialpedagog och utvecklingsledare på Center för skolutveckling. Som lärare gäller det att vara lyhörd och fånga upp de strategierna, samtidigt som det finns en hel del…
Det står hen i det uvisse, om social færdighedstræning reelt gavner børn med ADHD. Det konkluderer forskere fra Syddansk Universitet og psykiatrien i Region Sjælland efter at have gennemgået eksisterende forskning på området. ”Vi har behov for flere kliniske forsøg med et tilstrækkeligt antal deltagere”, siger lektor Mette Elmose Andersen fra SDU.
Skydeidræt i skoletiden lærer børn med ADHD at fokusere og opleve ro. Det viser ny forskning om effekterne af et skydeprojekt i DGI. Lærere og pædagoger oplever dog ikke den samme forskel på børnene som forældrene, men det er der en forklaring på.
Alexander Skytte är lärare i idrott och hälsa. Vi berättar om hans skoltid som var full av konflikter och missförstånd på grund av hans olika diagnoser. Vi hör också hans lärare från lågstadiet, Carina Jörnén, berätta om hur svårt det var för henne att försöka stötta Alexander eftersom kunskapsnivån om NPF då, för tjugo år…
Risken för självmordsförsök och självmord är mycket högre bland individer med autismspektrumdiagnos än hos befolkningen i övrigt. Särskilt hög risk har kvinnor som förutom autism även har adhd, visar en studie från Karolinska Institutet.
Ulrika Wester Oxelgren har i sin avhandling undersökt förekomst av autismspektrumtillstånd (ASD) och ADHD,i relation till grad av intellektuell funktionsnedsättning (ID) och medicinska tillstånd.
Om vi inte har någon gemensam definition av vad ett funktionellt beteende är, kan vi då bestämma vad som är dysfunktionellt? Mattias Nilsson Sjöberg vänder sig mot det han kallar ”diagnossofisteri”, strävan att sätta diagnostiska stämplar.
Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.
Unga med beteendeproblem har svårigheter inte bara med inlärning, utan även socialt, i skolan. Ökad kunskap och tidiga interventioner kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, visar en ny studie.
En hög grad av föräldrastöd minskar risken för barn med adhd att utveckla beteendeproblem. Det visar Matilda Fricks avhandling där hon har kartlagt utvecklingen av självreglering hos barn.
PANS har länge feldiagnostiserats och gjort tillvaron för många skolelever och deras familjer till en mardröm. Gunilla Gerland jobbar hårt för att sprida kunskap – närmast med en internationell forskningskonferens.