Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 2 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Adhd och autism – en växande utmaning för skolan

2024-09-12
Många svenska grundskolor har specialanpassade verksamheter för elever med adhd och autism. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur särskiljande verksamheter organiseras och genomförs, samt vilka effekter det har på elevernas inkludering i den ordinarie skolan.

208 vetenskapligt välgrundade slutsatser om ADHD i lättläst version

2024-09-03
ADHD Report är ett konsensusuttalande från World Federation of ADHD där 80 experter i 27 länder samlat och sammanfattat de viktigaste vetenskapliga rönen om ADHD. Nu finns "ADHD Report" med 208 vetenskapligt välgrundade slutsatser om ADHD publicerade i lättläst version på svenska.

ChatGPT mer populärt hos vissa skolelever

2024-08-29
AI-verktyg som ChatGPT är mest populära hos skolelever som har svårigheter med koncentration och uppmärksamhet. Detta enligt två nya studier från Lunds universitet där totalt 750 tonåringar från högstadie- och gymnasieskolor i södra Sverige ingått.

Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott

2024-04-12
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet. "Det här är kunskap som kan användas för att hindra unga från att involveras i allvarlig brottslighet", säger hon.

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

2024-01-23
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
12321