Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 1 av 21

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.
Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare – Susanne Duek

10 oktober
”Nyfikenhet har alltid varit min drivkraft. Jag ville förstå vad mina elever bär med sig när de kommer till skolan, inte minst som lärare i svenska som andraspråk” säger Susanne Duek, lektor i pedagogiskt arbete och utbildningsledare i rektorsprogrammet vid Karlstads universitet.

Are you white enough to understand Swedish?: a raciolinguistic exploration in parent encounters in a non-formal educational terrain

26 augusti
The article investigates how linguicism, racialisation and ethnicisation interconnect in a non-formal adult education setting, a non-governmental integration initiative targeting parents of small children in Sweden. (pdf)

Extended basic education programme for newly arrived migrant students in Norway

25 augusti
The extended basic education programme in Norway was initiated to promote integration, majority language acquisition and academic achievement of newly arrived migrant students (NAMSs) as a preparation for mainstream upper secondary education. Theoretically rooted in critical policy analysis and empirically based on semi-structured interviews with principals and programme leaders in three schools in Oslo, the…

"Jeg liker å snakke i mottak fordi jeg kjenner alle, og jeg er ikke redd … for noe": Nyankomne elever om mulighetene for sosial og faglig deltakelse

12 augusti
I denne artikkelen utforsker jeg hvordan sju nyankomne elever med migrantbakgrunn opplever læringsrom hvor de kan delta, og jeg diskuterer forhold som påvirker deltakelsen. Elevene i studien er fra ti til tolv år gamle og går i to mottaksklasser i en storby i Norge. Formålet med artikkelen er å undersøke nyankomne elevers sosiale og faglige…

Flerspråkighet som mål och medel i ämnesundervisning på språkintroduktionsprogrammet

5 augusti
I artikeln undersöks hur två ämneslärare som undervisar nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram i ämnena matematik och samhällskunskap talar om och arbetar språk- och kunskapsutvecklande för att stärka elevers lärande. (pdf)

A matrix of educational policies to support migrant students across Europe

17 juni
Increase in immigration in Europe, including many migrants of school age, has highlighted the need to understand how best to support migrant students’ integration. Integration strategies vary significantly between countries, resulting in a complex mosaic of approaches that is difficult to analyze. Educational policies are shaped by a range of policy choices made by local…

«Jeg liker å snakke i mottak fordi jeg kjenner alle, og jeg er ikke redd … for noe»: Nyankomne elever om mulighetene for sosial og faglig deltakelse

17 juni
I denne artikkelen utforsker jeg hvordan sju nyankomne elever med migrantbakgrunn opplever læringsrom hvor de kan delta, og jeg diskuterer forhold som påvirker deltakelsen. Elevene i studien er fra ti til tolv år gamle og går i to mottaksklasser i en storby i Norge. Formålet med artikkelen er å undersøke nyankomne elevers sosiale og faglige…
1221