Specialpedagogiken kan hjälpa skolan i de nya utmaningar som det innebär att ta emot många nyanlända elever med trauman i bagaget. Men då behövs en utökad syn på specialpedagogers uppdrag i skolan, skriver Gunilla Lindqvist, lärare, specialpedagog och docent i pedagogik.
För barnen som flyr kriget i Ukraina är det viktigt att snabbt få en fungerande och trygg vardag i det nya hemlandet. Det påverkar hur de hanterar den svåra situation de hamnat i, menar Henry Ascher, professor i folkhälsovetenskap vid Göteborgs universitet.
Adults and children fleeing the Russian aggression in Ukraine are likely to come to the US, writes Dina Strasser, who teaches middle- and high-school multilanguage learners. Strasser shares several resources teachers can use to help set up students for success and help them "bloom."
Nydalaskolan har i snart två år drivit projektet IT & språkstöd. Det riktas till nyanlända elever som behöver extra stöd i just de två områdena. "Grundtanken är att ökad kompetens inom digital teknik hjälper eleverna att tillgodogöra sig det svenska språket", förklarar Kamila Edin och Zinab Taki som driver projektet.
This article investigates the professional integration of a group of newly arrived teachers, mainly from Syria, who participated in the labour market Fast-track programme in Sweden, which aims at facilitating quicker pathways to teaching positions.
Bodens kommun vill hjälpa sina elever som inte har svenska som modersmål, att få en mer adekvat språkundervisning och tror att digitala verktyg kan vara ett viktig stöd i det arbetet. Samtidigt utvecklar många skolor i kommunen sina klassrum för att bli bättre digitalt anpassade till hybrida undervisningsformer.
Det har visat sig att barn som är födda utanför Sverige får sämre skolresultat än barn som är födda här. Till stor del antas detta bero på att nyanlända barn inte tas emot på tillräckligt bra sätt och inte får samma möjligheter i skolan. Forskare vill i ett nytt projekt bidra till att hitta nya…
Att som nyanländ möta ämnesspecifika begrepp i konkreta situationer visar, förutom utvecklandet av slöjdkunskaper, även på slöjdundervisningens möjligheter att bidra till nyanlända elevers språkutveckling i stort.
Anna Ehrlin, Ulrika Jepson Wigg har utforskat vad lärare väljer att utveckla i övergångar mellan förberedelseklass och ordinarie klass för nyanlända elever, när dessa rutiner ska formuleras i mottagandeplaner.