Språkintroduktionsprogrammen är ofta fördelaktiga för nyanlända elever, men rykten och brist på studievägledning gjorde att de inte riktigt förstod det. Det säger Brendan Munhall, som har forskat om hur nyanlända elever påverkas av marknadsföring i gymnasievalsprocessen.
Kommunerne bestemmer selv, hvordan de vil organisere arbejdet med nyankomne elever. Desværre har næsten alle valgt samme løsninger, viser Nanna Ramsing Enemark i sin ph.d.-afhandling. Hun opfordrer til at inddrage de fagprofessionelles erfaringer meget mere.
Nyanlända ungdomars möjligheter att lära sig svenska bygger inte bara på egna ansträngningar och skickliga lärare. Förhållandena i deras vardagsliv är också avgörande för språkinlärningen, menar forskaren Andreas Nuottaniemi.
Vilka strategier använder döva migranter och deras lärare för att utbyta åsikter när de saknar ett gemensamt språk? Det är en av frågorna som Nora Duggan undersöker i sin avhandling.
This article addresses important aspects of the largely unexplored interplay between high educational aspirations and low academic achievement in migratory contexts. Using data from the German National Educational Panel Study (NEPS), I examine the determinants of learning investments of students who changed from vocational to academic tracking at the transition to upper secondary education.
Nyanlända elever med en kort skolbakgrund erbjuds i väldigt liten utsträckning ett anpassat kunskapsinnehåll och får oftast inte någon nybörjarundervisning, visar Malin Brännströms avhandling.
Ett konkurrensutsatt utbildningssystem med aggressiv marknadsföring och över 200 skolor att välja mellan i Stockholmsområdet gör gymnasievalet till en tuff utmaning. Brendan Munhall disputerar den 27 mars med sin avhandling "Begränsade horisonter. En studie om nyanlända elevers gymnasieval".