Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Visar sida 1 av 7

Välj typ av innehåll inom kategori "Omfattande skolfrånvaro":

Mälardalens universitet och Stadsmissionens Skolstiftelse inledersamverkan för att studera problematisk skolfrånvaro på gymnasienivå

2023-10-26
Forskningen leds av docent Gunnel Östlund tillsammans med forskare från två akademier vid Mälardalens universitet (MDU): Akademin för hälsa, vård och välfärd, och Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Studien sker inom ramen för Mälardalens universitets övergripande tema Hållbar uppväxt och omfattar tre delstudier under tre år.

Forskaren vid Mittuniversitet i Sundsvall: Detta fick eleverna tillbaka till skolan

2022-06-08
Vad är det som gör att en elev som älskat att gå i skolan slutar att göra det? För första gången har en svensk studie tagit reda på hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever omfattande och lång skolfrånvaro.

Autism, ADHD and school absence are risk factors for self-harm: new research

2022-05-03
Data linkage, assessing information from over 113,000 teenagers in South London, addresses important gaps in research on the mental health and socio-economic risk factors for self-harm.
Forskning och utveckling kategorier

Tidiga insatser för att förebygga problematisk skolfrånvaro

2022-03-29
Vad säger forskningen om tidiga insatser för att förebygga problematisk skolfrånvaro och hur agerar man bäst i praktiken? Vilka insatser krävs och av vem? I samtalet deltar Tobias Forsell, rådgivare på SPSM som forskat kring problematisk skolfrånvaro och Mona Tafvelin, rådgivare med lång erfarenhet av arbetet med att skapa tillgängliga lärmiljöer. Samtalsledare är Erika Bergman,…
127