Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Visar sida 1 av 8

Välj typ av innehåll inom kategori "Omfattande skolfrånvaro":

A review and qualitative synthesis of the voices of children, parents, and school staff with regards to school attendance problems in the Nordic countries

11 februari
School attendance problems (SAPs) have implications for children’s and adolescents’ academic, social, and personal development. Previous research has mainly been conducted using quantitative methods. In the present study, the authors searched specific databases for studies reporting qualitative data representing the voices of children, parents, and school staff regarding SAPs in the Nordic countries. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever

5 februari
Skolfrånvaro har en direkt påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny systematisk översikt från SPSM samlar forskning om insatser som har visat sig kunna göra skillnad för att främja närvaro bland elever.

Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

2024-12-16
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
128